Naam: Sebastiaan ’t Hart
Functie: Docent Commerciële Techniek
Werkt bij de IVA sinds: 2014
Het belangrijkste wat studenten leren bij Commerciële Techniek is: wat moet je als ondernemer weten om de juiste gesprekspartner te zijn voor klanten en relaties? Dat gaat over het gebruik van een voer- of vaartuig, over onderhoud en restwaarde. Maar ook: hoe verklein je de CO2-footprint van een bedrijf? Betaalt een investering zich terug? Wat zijn de kosten en baten als je investeert in een warmtepomp of zonnepanelen? Wat je hier leert komt straks in je werk bij heel veel keuzes van pas.
De manier waarop we lesgeven is de afgelopen jaren enorm veranderd. Voorheen hadden we voertuigtechniek, motortechniek, elektrotechniek. Nu staat vijf weken lang een heel lokaal in het teken van een specifiek thema. Bijvoorbeeld waterstof, of elektrisch rijden. Dan staat er een auto in het lokaal en beginnen we met vragen als: welk klantprofiel past bij deze auto? Wat is range anxiety? Of een thema als datanetwerken: auto’s zijn steeds meer connected. Je stapt in en je stoel, spiegels en meer zaken staan direct in jouw favoriete instellingen. Ook de modules bij nautisch gaan outside-in. Bij jachtbouw en watersport kijken we eerst: hoe groot is de markt? Wereldwijd, in Nederland? Welke werven zijn er en wat wordt daar gebouwd? Dan pas gaat het over de techniek. De studenten doen genoeg kennis op om de techniek te begrijpen, maar leren vooral over de markt en klantbehoeften.
Ook met e-learning hebben we een enorme sprong gemaakt, al voor corona. Voorheen deed je thuis je huiswerk en kreeg je les op de IVA. Nu maken we een filmpje van tien minuten met een aantal vragen, waar de student thuis mee aan de slag gaat. We noemen dat ‘flipping the classroom’. Op de IVA is hierdoor veel meer ruimte voor opdrachten en activiteiten. Er is meer tijd voor begeleiding en we zien aan de thuisopdrachten direct hoe elke student het doet. Via het e-learningplatform is er veel meer individueel contact tussen student en docent.
Je hebt als docent Commerciële Techniek enorm brede kennis nodig die je constant moet bijspijkeren. Dat lukt alleen vanuit een natuurlijke interesse, het moet een beetje je hobby zijn. Dat is het voor mij ook. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar hoe iets in elkaar zit, hoe iets werkt. Natuurlijk doe ik cursussen, maar ik pik ook veel dingen op uit het nieuws. Ik hoorde bijvoorbeeld dat Tesla eigen processoren gebruikt. Ik ga dan meteen uitzoeken wat dat precies betekent.
Veel docenten van de IVA komen uit de praktijk of hebben naast hun baan op de IVA nog steeds een eigen bedrijf. En we hebben veel gastdocenten. Gerard Mulder van Volvo die een auto meeneemt, uitleest en vertelt hoe je dat interpreteert. Mensen van Biddo, een biedingsapp voor dealers. Maar ook een dronedag met twee mensen uit de wereld van dronetechniek. Hoe zit het met markten, met licenties? De IVA heeft altijd een directe lijn met de praktijk.
De studenten aan de IVA komen vaak uit ondernemersfamilies. Heel waardevol, want soms vraag ik bij een bepaald onderwerp: wie heeft hier vanuit het familiebedrijf ervaring mee? Daar kan iedereen van leren, inclusief ikzelf. Je hebt zelf niet door hoeveel kennis je door de jaren heen opbouwt. Soms hoor ik van een oud-student: ik herinner me nog altijd wat u toen zei. Heel leuk natuurlijk.